Otgonbayar Ershuu: “dat de Mongolen zoveel cultuur hebben voortgebracht is onzichtbaar”

Otgonbayar Ershuu: “dat de Mongolen zoveel cultuur hebben voortgebracht is onzichtbaar”

Een kleine galerie in Eindhoven, niet ver van het Philips stadion. Niet de eerste plaats waar je een tentoonstelling van een Mongoolse kunstenaar verwacht. Maar toch staat daar Otgonbayar Ershuu, artiestennaam Otgo, naast zijn schilderijen om gasten welkom te heten voor de opening van zijn expositie, onder anderen de ambassadeur van Mongolië. Otgo, geboren in Ulaan Baatar, woont nu in Berlijn waar hij zijn eigen galerie heeft. Hij is één van de bekendste Mongoolse kunstenaars van dit moment. In zijn werk verenigt hij traditionele Mongoolse miniatuurkunst met moderne kunst, resulterend in kleurrijke werken met eindeloos veel detail. Voor de officiële opening heb ik kort de tijd om met hem te praten over de Mongoolse geschiedenis en de betekenis daarvan in zijn werk.

De Geheime Geschiedenis van Otgo

Otgo heeft een grote fascinatie voor geschiedenis. Al 20 jaar is hij bezig met het schilderen van de complete ‘Geheime Geschiedenis van de Mongolen’ in traditionele miniatuurkunst. Met name de periode na Djengis Khan interesseert hem. Zoals de meeste Mongolen vindt hij dat er in het Westen te veel aandacht is voor de oorlog en verwoesting en te weinig voor de culturele rijkdom die het Mongoolse Rijk heeft voortgebracht:

“Voor het Mongoolse Rijk waren er andere grote rijken met eigen culturen, die zich niet interesseerden voor andere culturen. Dat veranderde met de Mongolen, die alle culturen met elkaar verbonden. Er was geen Perzië of China meer, maar een gemeenschappelijkheid. Er is een groot verschil tussen kunst vóór de komst van de Mongolen en erna.”

Otgo geeft als voorbeeld het Perzische Rijk, waar voor de komst van de Mongolen kunst sterk verbonden was met Islam. Er mochten daarom geen afbeeldingen van bijvoorbeeld mensen of dieren worden gemaakt. De Mongolen hebben geprobeerd de kunst vrij te maken van religie, waardoor er een duidelijk verschil is tussen kunst voor en na de komst van de Mongolen.

Als het gaat over miniatuurkunst gaat Otgo steeds enthousiaster praten, hier ligt zijn echte passie. Vooral het verschil tussen Aziatische (miniatuur)kunst en Europese kunst. Hij heeft veel respect en interesse voor de Europese kunstgeschiedenis, maar hij ergert zich aan het gebrek aan interesse voor Aziatische kunst. Neem een gemiddeld overzichtswerk over kunstgeschiedenis en 80% gaat over Europese kunst. Waarom? Andere culturen in Azië en Afrika zijn veel ouder en hebben ook enorm geëxperimenteerd in de kunst. Maar Otgo ziet dat er steeds meer aandacht komt voor die culturen. Bovendien is de tijd van Europa als centrum van de moderne kunst volgens hem bijna voorbij. Nieuwe ideeën, experimenten en inspiratie komen juist vanuit andere culturen. Door een mix van tradities en moderne kunst: precies zoals in zijn eigen werk. Bij die verschuiving hoort ook dat de kunstenaar naar de achtergrond treedt en het werk zelf belangrijker wordt. Dat past bij de Aziatische traditie:

“In Europese kunst was de kunstenaar altijd heel belangrijk. Ze schreven altijd hun naam op het werk. In Aziatische cultuur bleef de kunstenaar op de achtergrond. Dat heeft ook met het Boeddhisme te maken. De kunstenaars streven naar rust, naar het relativeren van zichzelf. Freud zei: als een kind 3 jaar oud is wordt het ik belangrijk. Daarna blijft het ik het hele leven belangrijk, tot de dood gaat het om het ik. In Aziatische cultuur is ik of jij niet belangrijk, maar wij.”

Maar het ‘wij’ loopt ook in Mongolië gevaar. Otgo maakt zich zorgen over de nieuwe generatie jongeren. Die interesseren zich steeds minder voor hun eigen cultuur en geschiedenis. “Ze willen liever koffie en cola drinken, geschiedenis wordt steeds onbelangrijker. Er is geen verschil tussen jongeren in Berlijn en Ulaan Baatar”. Daarom doet Otgo zijn best om de Mongoolse cultuur onder de aandacht te brengen in binnen- en buitenland. Want door de globalisering wordt het steeds belangrijker om de traditionele culturen te bewaken, bewaren en te benadrukken.

In Eindhoven, waar de aanwezige gasten positief verrast reageren op de originele kunstwerken, is dat alvast goed gelukt.

Zelf de kunstwerken van Otgo bekijken? Ga naar www.covagallery.nl.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.